„BulCanto“ – българска изненада от Берлин на импровизирана сцена в Атина

Публикувано:
08:01ч / 17.07.2022г
Брой прочитания:
292
Брой коментари:
0

На 12 юли в Атина се състоя безплатен концерт на вокална формация за полифонично пеене „BulCanto“. Изпълнителите идват от Берлин, където живеят повечето от тях. Представени бяха от организатора на събитието Янис Каралис и диригентката Боряна Величкова. Тя подчерта, че става дума за група за полифонично пеене, в която участват хора от различни страни, сред тях и гърци, но все пак основното ядро е българско. Изпълнителите обявяваха всяка следваща песен, накратко спирайки се съдържанието й. Сред говорещите различихме и английски, и руски акценти, бяха казани встъпителни думи и от гръцките домакини. Прозвучаха народни песни от Родопите, Шоплука, Тракия: „Руфинка болна легнала“, „Притури се планината“ и др. Някои от аранжиментите умело съчетаваха народен фолклор с православни напеви.

Повод за идването в Гърция на формацията за многогласно пеене е участието им в 40-ия международен фестивал на хоровото пеене в Превеза, Западна Гърция. От оскъдната информация, която откриваме във Фейсбук за една от най-новите полифонични формации, Bulcanto, узнаваме, че неотдавна – за Международния ден на музика, 21 юни – са изнесли концерт с български песни с вход свободен в Passionskirche в Кройцберг. Нейният диригент Боряна Величкова е утвърден познавач на православната църковна музика в Европа. Търсена като диригент в редица църковни музикални проекти в Берлин, където живее, но и другаде. Родена е през 1977 г. в България в музикантско семейство. Започва музикалното си образование при видния български диригент Венета Вичева. Учи пиано и пеене при нея и формиращите години, прекарани под наставничеството на Вичева, са от решаващо значение при развитието на Боряна Величкова като музикант. Завършва специалност хорово дирижиране, пиано и пеене в Музикалната академия в Пловдив. Там получава и магистърска степен по хорово дирижиране и пиано, под ръководството на световноизвестните хоров диригент Крикор Четинян и пианистката Роксана Богданова. Натрупва ценен опит, както като певица, така и като хоров диригент, като член на наградения концертен хор на Музикалната академия в Пловдив, благодарение на широкия и труден репертоар на хора, а и на работата с Крикор Четинян. През 2004 г. Боряна Величкова основава Българския православен хор в Берлин. Под нейно ръководство, той става носител на няколко награди на европейски фестивали за хорова и църковна музика и се превръща в един от водещите камерни хорови ансамбли в Берлин. През 2009 г. полага началото на женския хор „Българските гласове на Берлин“, който все още ръководи. Като педагог, Величкова работи с деца и млади хора в областите пеене, хорово дирижиране и пиано.

Алтернативното пространство на Communitism, където се състоя концертът, се намира на ул. „Керамику“ 28 в квартала със стари промишлени сгради Метаксургио (по името на старата фабрика за коприна; „метакси“, гр.:коприна) в центъра на Атина, днес оживен от заведения, недалеч от Художествената галерия на Атинската община. Акапелното пеене на групата прозвуча във вътрешен двор между необитаеми околни сгради, придавайки нов живот на изоставеното, но използвано за културни цели пространство. Закачката с италианската музикална традиция bel canto, (итал.: „красиво пеене“), соловите дворцови изпълнения, развили се от края на 16 век и прераснали в оперно пеене през 17-ти, 18-ти и ранния 19-ти век, привлича вниманието върху запомнящото се „bul“ като инициал на етнонима, познат у нас и в чужбина от десетилетия – Bulgartabac, Bulcomу, Булгаргаз. Тук обаче открояваният и конвертируем продукт е полифоничното пеене. Bulcanto Berlin – находчиво обозначава акцента в творческата визитка на новата формация.

За гостоприемното място в Атина, наречено Communitism, осигурило сцена за концерта на гостуващия от Берлин ансамбъл, четем, че то е част от мрежата на Communism. Думата произхожда от латинското communis. Communitism е отворена общност от занимаващи се с творчество професионалисти и артисти. Тя придава нов живот на изоставени или малко използвани сгради на културно-архитектурното наследство като ги превръща в културни пространства, поверени на активни общности и управлявани от тях. Девизът „местните общности на първо място“ изразява визията, че изкуството приканва хората, привикнали да действат индивидуално, да се превърнат в общност от активни граждани.

Вследствие икономическата и политическа криза в Гърция в метрополис като Атина има повече от 130 000 изоставени сгради, дори в квартали в центъра на града като Метаксургио, където над 50% от сградите малко или повече се рушат. Днес се полагат усилия за неговото облагородяване и съживяване. Атинският Communitism представлява част от по-широка международна мрежа и се ползва с подкрепана на Фондацията „Онасис“. Неговите активисти споделят убеждението, че пространствата водят до промени в поведението и (транс)формират характера. Communitism-ът се основава върху споделянето на пространства, средства за производство, компетенции и време чрез сътрудичество, солидарност и взаимност.

Надяваме се скоро отново да чуем в Атина впечатляващите изпълнения на „Bulcanto Berlin“. Впрочем, организаторите уверяват, че това е само тяхното първо гостуване и че ще има продължение. Дотогава им желаем успех на всички сцени, от които ще даряват публиката с талантливите си и вълнуващи многогласни напеви.

 

Здравка Михайлова, Атина

Източник: www.evropaworld.eu