Чешката авангардистка Ленка Клодова засенчи Давид Черни

Публикувано:
18:20ч / 22.10.2022г
Брой прочитания:
189
Брой коментари:
0

През 2009 г. една сатирична пластика на чешкия скулптор Давид Черни възмути цяла България, тъй като на нея картата на страната ни бе представена във формата на тоалетна с клекало. Става въпрос за творбата „Ентропа“, експонирана в атриума на сградата Юстус Липсиус (Justus Lipsius) в Брюксел по случай първото чешко председателство на Съвета на Европейския съюз. 13 години по-късно, друга чешка авангардистка – Ленка Клодова, показа в София своята инсталация „Давид черният“ като авторска рефлексия на произведението на Черни, с когото е учила заедно във Висшето училище за приложни изкуства в Прага. Това уникално събитие, което за съжаление не привлече много представители на медиите, се проведе в рамките на културната програма на настоящото европредседателство на Чехия. Пърформансът, показващ „обличането“ на статуята на Давид в черна боя, постави началото на самостоятелната изложба на Ленка Клодова „От черната сянка“, която бе открита в София на 20 октомври т.г. В нея авторката представя работи, свързващи пърформативния и скулптурния подход, които тя развива по своеобразен начин още от 1990-те. Главната тема са джендърните и културните стереотипи. Изложбата е организирана в партньорство между Националната галерия/ Софийски арсенал (САМСИ)Чешкият център в София, Посолството на Чешката република в София и Галерията за модерно изкуство в Храдец Кралове. 

При официалното откриване Надежда Джакова, завеждаща филиала на Националната галерия/Софийски Арсенал – музей за съвременно изкуство, покани да произнесат встъпителни слова Н.Пр. Лукаш Кауцки, посланик на Чешката република у нас (на снимката вляво), Ян Бонди, директор на департамента за публична дипломация в чешкото Министерство на външните работи, кураторите на изложбата Вера Борозан и Франтишек Заховал, както и самата авторка. Когато думата бе дадена на Ленка Клодова, тя каза, че предпочита не да говори, а да се заеме с работа, а всички, които искат да я наблюдават, могат да го направят с чаша вино или пиво в ръка.

Проследихме целия процес по „обличането“, в края на което художничката ни поднесе изненада, за която ще научите в края на този текст.

Началото на пърформанса е показано на видеото тук. Художничката извърши нещо като встъпителен ритуал: намаза лицето и тялото си с крем, посипа се с талк, включително и по косите, и пристъпи с кутия черна боя в едната ръка и четка в другата към бялата статуя на Давид, изработена от полистирен. Край статуята имаше и стълба, на която Ленка се качваше и слизаше, за да оцветява различни части по нея.

Първо изрисува косата, очите, после – окосмяването, което скоро беше закрито с изрисувани прашки, след това те се превърнаха в боксерки.

През цялото време художничката като че ли изпълняваше своеобразен бавен танц около статуята. Беше напълно вглъбена в него и не се разсейваше от движещите се наоколо зрители. На моменти ни се случваше да срещнем погледа й, но разбирахме, че тя не ни вижда, че е в творчески транс.

По тялото се появиха татуировки, които скоро бяха закрити от черно бюстие. Изрисуваният часовник бързо беше заличен от ръкава на сакото,  измайсторено от четката на Ленка.

Всеки етап от тези трансформации имаше своето значение и посланието им беше, че едно и също тяло може да изразява женственост и мъжественост, в зависимост от обстоятелствата, като в даден момент изглежда пародийно, а в друг – авторитетно.

Постепенно белият Давид беше обут в черен панталон, беше облечен в черно сако, докато накрая стана напълно черен.

Трябва да отбележим, че Ленка Клодова изпълнява този свой пърформанс не за първи път. В действителност го прави от години.

Върху една от стените в изложбената зала могат да се видят снимки, които свидетелстват за това.

Междувременно, докато траеше пърформансът с изрисуването на бялата статуя на Давид, посетителите имаха възможност да разгледат и други експонати, дело на авангардистката. Оригиналните скулптури от нейната поредица „Геохора“ (2012), впечатляват с противоречието между формата на отделните фигури и тяхната сянка. В информацията за изложбата четем, че „по този начин метафорично Ленка Клодова изразява отношение към телесните стереотипи и общественото положение на мъжете и жените“.

Третата инсталация в експозицията е озаглавена „Торсове“ и съчетава пърформанс и скулптурен подход.

Отливки от торсовете на жени от семейството на авторката са съчетани с техни видеозаписи. Впоследствие научихме от самата художничка, че жените от видеата са нейната майка и 25-годишната й дъщеря.

Първоначално майка й не желаела да участва, но след това с удоволствие се включила в творческия проект. В крайна сметка, човек трябва да се отнася с любов към собственото си тяло и да не се срамува от него.

Че не се притеснява от голотата доказа и самата художничка с изненадващия финал на своя пърформанс, за който писахме по-горе.

В даден момент, когато бялата статуя на Давид беше станала напълно черна, Ленка се изправи срещу нея, като неин пълен контраст, защото самата тя беше в бяла дантелена рокля, с покрито с талк тяло и коси.

Бавно започна да сваля дрехите си и остана по черни бикини, изрисувани върху тялото й. Бяха си съвсем истински бикини, само че от боя.

Последваха аплодисменти и поздравления.

След това Ленка Клодова също взе чаша вино и охотно се включи в разговорите с присъстващите. Изглеждаше приятно уморена, като човек, удовлетворен от свършената работа. Имаше пълното основание да се чувства така.

През цялото време нейни сътрудници снимаха на видео случващото се в залата. Попитахме дали видеото ще бъде показвано по време на изложбата и Ленка отговори, че не. Държала това да е уникално преживяване за онези, които са присъствали при откриването на изложбата й в София.

Разбира се, целият запис ще бъде запазен в творческия архив на авторката, но ние решихме да направим този толкова подробен репортаж, за да могат бъдещите зрители на експозицията в Националната галерия/ Софийски арсенал да добият поне малка представа за оригиналния пърформанс при откриването.

Изложбата може да бъде видяна до 4 декември т.г.

Вляво: Ян Бонди, директор на департамента за публична дипломация в чешкото Министерство на външните работи и Дагмар Остранска, директор на Чешкия институт София 

Вдясно: Ленка Клодова разговаря с журналиста Владимир Дворецки и Димана Иванова от екипа на Чешкия център 

 

Повече информация за изложбата и за самия пърформанс „Давид черният“ ще намерите на страницата: https://sofia.czechcentres.cz/bg/program/vystava-lenky-klodove-z-cerneho-stinu?locale=bg

Още наши снимки от откриването на изложбата може да намерите тук.

Гергина и Владимир Дворецки

 

Източник: www.evropaworld.eu