Духът на Шекспир озари сцената на Софийската опера

Публикувано:
08:08ч / 06.12.2016г
Брой прочитания:
300
Брой коментари:
0

Сцената на Софийската опера стана второто място в света след Стратфорд на Ейвън, където бе изпълнена кантатата „Безсмъртният Шекспир“ на британската композиторка от български произход Добринка Табакова. Световната премиера на кантатата се състоя на 21 април 2016 г. – два дена преди 400-годишнината от смъртта на великия драматург, и то в църквата „Св. Троица“, където тленните му останки са намерили вечен покой. Това музикално произведение бе специално поръчано от общинските власти на Стратфорд на Ейвън на младата, но вече утвърдена композиторка, която и преди е работила с тамошния прочут Оркестър на Лебеда.

По принцип не е позволено кантатата да се изпълнява отново две години след премиерата си, но Добринка Табакова е получила специално разрешение за представлението в българската столица, което се състоя на 4 декември. Тя остана приятно изненадана от това, че сцената на Софийската опера и балет бе декорирана така, че да наподобява вътрешността на църквата, където се съхраняват тленните останки на Шекспир. Впечатляващата сценография обаче бе само опаковката на прекрасното музикално произведение на Табакова. Самата композиторка сподели със софийската си публика, че в структурата на кантатата е вплетен музикален мотив, съдържащ името на Шекспир – така както самият Бах е транспонирал в ноти буквите на своята фамилия (B-A-C-H) и ги е използвал в редица свои творби.

Заглавието „Безсмъртният Шекспир“ идва от скици на британския художник Джоузеф Търнър, направени през 1833 г. при посещението му в Стратфорд. За основа на кантатата пък е послужил монологът на Жак от комедията „Както ви харесва“ („Да, този свят е сцена, където всички хора са актьори…“). В него се споменават седемте стадия на човешкия живот – дете, ученик, любовник, воин, съдия, палячо и старец. Освен монолога на Жак, в кантатата Табакова използва и други текстове на безсмъртния композитор – от „Бурята“, „Хамлет“, „Крал Джон“ и „Венецианският търговец“. В края пък звучи анонимната епитафия за Шекспир, издялана върху неговия паметник в църквата „Св. Троица“.

Изпълнението на половинчасовото произведение пред софийската публика надмина всички очаквания. Оркестърът на Софийската опера и балет демонстрира високото си равнище и под палката на руския диригент Максим Рисанов (с когото Табакова е учила заедно в престижната лондонска музикална школа „Гилдхол“). Хористите пееха в оригинал текстовете, звучейки като древногръцки хор, а цигулката на концертмайстора пресъздаваше гласа на Шекспир.

Гала концертът, в чиято първа част прозвуча кантатата на Добринка Табакова, беше посветен на 400-годишнината от смъртта на Уилям Шескпир и Мигел де Сервантес. Във втората част на вечерта бяха представени сцени от опери по произведения на Шекспир: „Отело” и „Макбет” и от Сервантес „Дон Кихот” от Жул Масне. Диригент Григор Паликаров.

Повече снимки от гала концерта може да видите на страницата на фондация „Европа и светът“ във Фейсбук.

Източник: www.evropaworld.eu