Италианци показват екодизайн от висша класа в Квадрат 500

Публикувано:
11:33ч / 24.03.2023г
Брой прочитания:
212
Брой коментари:
0

От боклука до бутика – така може да се обобщи италианската изложба Екодизайн 3Р: Редуциране – Рециклиране – Ре-употреба, която бе открита на 17 март т. г. в столичната галерия Квадрат 500. Тя е организирана от Посолството на Италия в София, Италианският културен институт и Италианската търговска агенция, съвместно с Националната галерия и е свързана с Деня на италианския дизайн – поредица от събития, организирани от италианския дипломатически корпус навсякъде по света. Темата тази година е: „Качество, което озарява. Енергията на дизайна за хората и за околната среда“.

Яра Бубнова
Д-р Киара Петро

Сутринта преди откриването на изложбата на 17 март тя беше представена на пресконференция с директорката на Италианския културен институт в София Мария Маца и известната италианска дизайнерка архитект Силвана Аникиарико, куратор на изложбата заедно с колегата си, графичния дизейнер Бруно Морело. На пресконференцияа присъсваше и г-жа Киара Петро, директор на Италианската търговска агенция в София.

Встъпителни думи произнесе Яра Бубнова, директор на Националната художествена галерия. Тя благодари на г-жа Маца за идеята й да бъде направена такава изложба в софийската галерия Квадрат 500 като открои и приноса на българския й куратор Мартин Косташки. Двете италиански участнички в пресконференцията също наблегнаха на неговия принос. Директорката на Италианския културен институт в София се спря на значението, което се отдава на екологичния дизайн в Италия.

Г-ж Мария Маца

Арх. Силвана Аникиарико (на снимката вдясно заедно с преводачката Надя Тасева) поясни, че е идвала в София преди 23 г. Тогава е подготвила изложба за историята на италианския дизайн в Съюза на българските художници, а сега се връща с изложба за съвременния екологичен дизайн. Та се спря на ролята на Милано като столица на италианския дизайн. В града работят известни дизайнери, малки и големи дизайнерски фирми. През 60-те години на ХХ в. там е създаден Салонът за мебели. Всяка година през месец април, когато се провежда салонът, се организират над 1000 събития, свързани с него. Днес дизайнът се превърна в масова професия – каза арх. Аникиарико. Преди години е имало няколко известни майстори, а днес дизайнерите са стотици. Преди време предметите само са отговаряли на нуждите на хората, а днес са по-леки, закачливи, по-нетрайни. Младите дизайнери имат чувство за отговорност към околната среда. Така се преминава от функционален към етичен дизайн. Върви се в посока да не се разхищават ресурсите. През 2021 г. Италия е надминала европейските стандарти за рециклиране на материалите. През ХХ в. се мислеше за свръхконсумацията, а днес трябва да променим мисленето – от проектирането до производството и употребата. Предметите трябва да могат да се рециклират, да се използват отново. Такива са и експонатите в изложбата. Тя вече е показвана на много други места по света, защото темата й занимава всички. Търсят се нови материали, нови производствени процеси, нови технологии

След пресконференцията журналистите имаха възможност да се запознаят с експонатите, всеки от които е доказателство как с повече въображение и с научни познания от станалите непотребни предмети и материали могат да се създадат истински произведения на изкуството или предмети за бита. Предметите се отличават с находчивост, а в някои случаи и с чувство за хумор, защото могат да предизвикат усмивки. Например, столът, изработен от водопроводни тръби на дизайнера Лоренцо Дамиани, или лампионите от гумени шапки за плуване на Паоло Улиан.

Изложбата се фокусира върху рециклирането и повторната употреба на суровините. Както изтъкват организаторите, експозицията прави синтетичен, но напълно представителен обзор по отношение на новата парадигма на италианския дизайн в посока устойчивост на околната среда. Това доказа кураторката арх. Силвана Аникиарико по време на специалния тур за журналисти преди официалното откриване. Нейните обяснения вдъхнаха живот на експонатите, някои от които изглеждаха като скъпи стоки от бутик. Оказа се обаче, че освен значителната им функционалност, те изпълняват и важна екологична роля. Изработени са от отпадъци, които иначе биха отишли на боклука и биха замърсили природата.

От металните детайли на стари щипки е изплетено елегантно кошче (на снимката вляво). Идеята е на дизайнера Масимилиано Адами. Закачка със зрителите са и неговите чаши от рециклирани разноцветни пластмасови бутилки, които арх. Силвана Аникиарико нарече „муранско стъкло“. Може да ги видите на основната снимка към тази публикация. И наистина, на пръв поглед човек лесно би се заблудил, че чашите са творения на извесните по цял свят  майстори от островите Мурано във Венеция. Едва при по-внимателно вглеждане, става ясно, че са срязани през средата и обърнати с гърлото надолу шишета от пластмаса за всекидневна употреба.

До тези „мурански чаши“ са „вазите“ на дизайнера Паоло Улиан, направени от хартиени опаковки за бутилки (на снимката вдясно).

Чудесен пример за рециклиране демонстрира дизайнерът Антонио Марас от остров Сардиния. Той се представя с кимоно, в което е съчетал изрезки от стари местни народни носии, включително и плетени на ръка дантели. По този начин е постигнал смесване на културни традици от Изтока и Запада, на минало и настояще, на старо и ново.

Друг любопитен експонат за връзка между старо и ново са разноцветните сандали „танкове“, за които дизайнерът Салваторе Ферагамо се е вдъхновил от холивудски филм. Това са сандали, каквио през 30-те години на ХХ век е носила известната актриса Джуди Гарланд. Те са направени от рециклирани материалие и са с естествените цветове на Тоскана. Така е пресъздаден един предмет от миналото и се е превърнал в пример за екологичен дизайн.

Сицилианска фирма е помислила как да се оползотворят овехтелите тумбести телевизори и монитори, които съдържат много опасни отпадъци. От техните детайли са сътворени красиви мозайки.

Още една тенденция в екодизайна, която ни бе показана, бе използването на природни материали. От лико от кактуса опунция (известен още като бодлива круша) дизайнерката Мартина Таранто е създала плетени кошчета, в които може да се съхраняват, например, плодове, както и красиво украшение, наподобяващо ветрило (на снимкаа вдясно).

А венецианска фирма прави играчки сувенири от бракувани дървени пилони, за които се връзват гондолите. Интересен експонат е изящна цигулка, за която арх. Аникиарико обясни, че при създаването й са използвани пашкули от копринени буби.

Не е възможно да изброим всички експонати и техните автори, но се надяваме, че и с казаното дотук сме разпалили любопитството ви. Изложбата, която сигурно ще накара мнозина да се замислят за съдбата на заобикалящите ни вещи, може да се види до 30 април. Тя има и познавателно значение, защото към всеки експонат е добавена подробна информация на италиански, английски и български.

Организаторите са помислили и за най-малките посетители – за тях е приготвена диплянка, предлагаща своеобразен „лов на съкровища“ сред експозицията.

Гергина и Владимир Дворецки

Повече снимки от пресконференцията и представянето на изложбата може да видите тук.

Още по темата на сайта ни:

Изложба на италиански ЕкоДизайн в Квадрат 500

Източник: www.evropaworld.eu