Ива Кирова и нейните преходи

Публикувано:
10:55ч / 26.05.2017г
Брой прочитания:
181
Брой коментари:
0

Радвам се, че успях да видя изложбата „Whateverest“ на Ива Кирова, макар и в последния ден преди закриването й в галерията на „Паренсов“ 6б. Изложбата е организирана от екипа на The fridge, за който си заслужава да разкажа отделно. От разговора ми с Наталия Тодорова от The fridge стигнах до извода, че партьорството им с младата авторка й е дало пълната свобода да изрази себе си, без никаква странична намеса, затова предпочитат да наричат себе си не куратори, а организатори на този творчески проект.

Ива Кирова е родена през 1989 г. в София. През 2012 г. завършва Фотография в Нов български университет. Продължава образованието си в Баухаус Университет Ваймар, където през 2014 г. завършва магистърската програма “Public Art and New Artistic Strategies”. От 2015 г. Ива Кирова е част от художествения колектив FREIZEIT, съставен от четири международни художници от България, Иран, САЩ и Германия. Работата на FREIZEIT се концентрира върху пресечната точка между изкуството, архитектурата и града, като включва перформънс, инсталации и др.

Заглавието на изложбата „Whateverest“ е съчетание от Whatever (Както и да е) и Еverest. Ива е представила идеята си за криволиченията на политическия преход чрез преходите, които от четиригодишна прави с близки и приятели из планините. В изложбата е показала 22 снимки от личните си фотоалбуми – 22 са годините, през които тя прави планинските си излети в България и Германия. Снимките са разположени по стените във възходящи и низходящи линии, символизиращи изкачване и слизане. 

Друг експонат е голяма зелена карта с отбелазани маршрути, които също показват моментите на спиране, рязко поемане в друга посока. Така става, когато човек търси път в планината. Така става и в живота. „Това е въображаем пейзаж, съставен от отделни парчета от карти и GPS тракове. Работата проследява несъществуваща непрекъснатост на разходки и походи в България и Германия. В опита да се намери смисъл в отделните движения и в изгубването, иначе невидимите следи са представени визуално“ – пояснява авторката в информацията си за експоната.

Идеята за относителността на заобикалящия ни свят Ива представя чрез видеозапис на течаща вода, в която плуват изрязаните от стиропор букви на думата Whatever (Както и да е). Течащата вода размества буквите и те застават по различен начин една спрямо друга – нещата в живота невинаги са точно определени. Младата авторка не се страхува да признае неуспехите си. На специално място в изложбата, под стъклен похлупак, като реликви, са поставени две камъчета. Те са спомен от прехода Ком-Емине. На тръгване се вземат две камъчета, а в края на прехода едното камъче се хвърля в морето, другото се пази за спомен. На Ива са й останали две камъчета, което означава, че не е успяла да завърши този преход, но не се срамува да признае това, не се колебае да го нарече „свой провал“.

Сигурна съм, че човек, който приема по този начин всеки житейски провал, рано или късно ще достигне до своя Еверест.

Още снимки от изложбата може да видите на страницата на фондация „Европа и светът“ във Фейсбук.

Автор: Гергина Дворецка

Източник: www.evropaworld.eu