Виртуозът Михол О’Рурк като „музикален детектив“

Публикувано:
09:52ч / 11.04.2018г
Брой прочитания:
130
Брой коментари:
0

В културния живот вече е популярен терминът „литературен детектив“ – литературовед, който прибягва до криминологични методи, за да разкрие неизвестни  факти за живота на даден писател или за първообраза на негов герой. Този похват обаче не се прилага в света на музиката. Или така си мислехме преди да чуем концерта, съпътстван от лекция, на ирландския пианист Михол О‘Рурк на 2 април в Камерна зала „България“.

Темата на неговата лекция, богато илюстрирана със записи и изпълнения на живо, бе неподозираното влияние, което ирландският композитор, пианист и музикален педагог Джон Фийлд (1782-1837 г.) е упражнявал върху много други по-известни свои колеги. В случая не става въпрос за проява на криворазбран патриотизъм, макар Михол О’Рурк да напомни с усмивка, че Ирландия е единствената държава, на чийто национален флаг има музикален инструмент – арфа! Фийлд е роден в Дъблин, но е концертирал, композирал и преподавал в цяла Европа, и то с огромен успех. Наистина е жалко, че такъв оригинален музикант е позабравен в наши дни.

Както изтъкна Михол О’Рурк, Фийлд е създател на ноктюрното като жанр в музиката. При него се използва все по-голям обхват на клавиатурата, както и удължаването на акордите благодарение на задържащия педал, който е тогавашно нововъведение в конструкцията на пианото. Подпомогнат от българските музиканти Павел Златаров – цигулка, Ана Иванова – цигулка, Милена Златарова – виола, Иван Лалев – виолончело и Михаил Живков – кларинет, той припомни известни произведения на големи композитори като Шопен и един от най-значимите американски композитори на ХХ век, Самюел Барбър, които са използвали този жанр, повлияни от ирландския маестро. Лист, Форе, Скрябин, Пуленк и дори съвременни композитори са доразвивали ноктюрното на Фийлд.

Михол О‘Рурк извади на бял свят и неизвестни факти за новаторството на Фийлд, което стъписва и днес, близо два века след периода на творческата му дейност. Именитият пианист обясняваше своите находки, като караше музикантите да илюстрират термини като „тремоло“. Оказа се, че този похват в музиката за струнни инструменти, наподобяващ звука на унгарския цимбал, също е въведен от Фийлд. Ирландският композитор за пръв път е приложил и пицикатото – подръпването на струните с ръка – едновременно при няколко инструмента.

По време на концерта в София прозвуча на запис откъс от Петия концерт на Фийлд, вдъхновен от пожара в Москва през 1812 г., и Михол О’Рурк обърна внимание каква оригинална палитра от инструменти е използвал. Напрежението е подчертано от биене на там-тами, тревогата – от звъна на камбани, а кларинетите наподобяват вой на уплашени кучета.

Не остана неизяснена и ролята на Фийлд в развитието на европейската музикална педагогика. Както подчерта Михол О’Рурк, неговият сънародник не е обичал да преподава, но го е правел както за пари, така и безплатно – за свои даровити ученици. Той не е криел тайните на своето майсторство като пианист и щедро се е раздавал. За да изясни ефекта от неговата преподавателска дейност, Михол О’Рурк обясни, че от време на време в някоя страна се появява гениален пианист, но в Русия това става като на конвейер. Ако бъде запитан някой руснак на какво се дължи това, той вероятно ще отговори – на консерваториите в Москва и Санкт Петербурт, създадени от братята Антон и Николай Рубинщайн. Михол О’Рурк обаче отиде по-назад в миналото и изтъкна, че двамата братя са се учили на пиано от Александър Дюбюк и Александър Вилуан, които пък са били ученици на Джон Фийлд по време на дългия му престой в Русия. Следователно Фийлд е бащата на цялата руска школа по пиано – беше заключението на Михол О’Рурк.

В много творби на Фийлд има елементи от руския музикален фолклор, а като ментор на Михаил Глинка той оказва влияние върху развитието на руската „национална“ музика.

Ирландският популяризатор разказа и за един невероятен факт, който осветлява огромната популярност на Фийлд като концертиращ пианист дори сред хора, които и днес тачим като гении. В края на живота си той дал коледен концерт в Париж, а на първия ред седели и се наслаждавали на майсторството му Шопен и Лист! Дълбоко впечатлен от тази творческа среща, унгарският виртуоз издал на свои разноски ново издание на ноктюрните му по повод 20 години от смъртта на ирландския музикант. По време на лекцията си Михол О’Рурк показа пред публиката копие от тази публикация.

Ирландският пианист изтъкна, че дейността му на музикален детектив не е никак лесна, тъй като е трудно да намира ноти от ранните прозведения на Фийлд.

По време на целия концерт, съпътстван от лекция, Михол О‘Рурк общуваше непринудено с публиката и създаде неповторима атмосфера, която се пренесе след концерта и във фоайето на зала „България“. Големият пианист даваше автографи и охотно отговаряше на въпроси. Той се заинтригува от предположението на „Европа и светът“, че произведението, посветено на пожара в Москва, може да е повлияло и на великия Чайковски за неговата увертюра „1812“. В нея руският композитор отива дори още по-далече от Фийлд в новаторството, като използва и оръдия.

Повече снимки от концерта може да видите на страницата на фондация „Европа и светът“ във Фейсбук.

Още по темата в сайта ни:

Ирландският виртуоз Михол О’Рурк отново ще свири в София

Източник: www.evropaworld.eu