Изложба и танци за Кришна в Квадрат 500

Публикувано:
17:17ч / 17.08.2022г
Брой прочитания:
314
Брой коментари:
0

Националната галерия Квадрат 500 зарадва почитателите на източната култура с две интересни прояви в един ден – 16 август. Това бе откриването на изложбата „Бог Кришна“ и танцовия спектакъл „Силсила“ в изпълнение на доц. д-р Биляна Първанова-Мюлер. Поводът за това бе 75-ата годишнина от независимостта на Република Индия (15 август) и навечерието на рождения ден на Кришна (който т. г. се пада на 20 август) – едно от най-любимите божества в индуисткия пантеон.

Изложбата е подготвена от уредничките в Националната галерия Златка Димитрова и Александра Янева и в нея са показани 13 миниатюри и 6 скулптури от богатата колекция на Националната галерия от източно изкуство. Те представят Кришна, който е бог на закрилата, състраданието, нежността и любовта, в различни традиционни сюжети и роли. Квадрат 500 притежава много произведения от Индия благодарение на това, че е правоприемник на галерията за чуждестранно изкуство към Международната фондация „Св. Св. Кирил и Методий“.

Сред изложените творби във фоайето пред зала 21 има скулптура, изобразяваща популярния сюжет – Кришна като бебе, държащо гърненце с масло. Друга изящна фигура показва божеството по време на танц, свирещо на флейта. Някои от миниатюрите са със сцени от детството на Кришна, други са от интимни моменти на игра с любимата му Радха и с други пастирки.

Най-интересно обаче е огромното дървено пано, което посетителите могат да видят за първи път в цялостен вид. Специално за „Европа и светът“ реставраторката Йоана Тавитян (снимката вдясно) разказа, че произведението било изложено във вид на отделни фрагменти в постоянната експозиция. Това са дървени панели с ажурна резба. При подготовката на изложбата „Бог Кришна“ експертите попаднали на информация, от която станало ясно, че те са част от единна творба – фронталната част на парадна колесница от XVII-XVIII век, която се е използвала при храмови празници. Така събирайки отделните части, бил сглобен целият пъзел. В центъра са изобразени Кришна и Радха, а наоколо са показани няколко традиционни сюжета с участието на божеството.

Изследователите от Националната галерия вече са установили, че паното произлиза от индийския щат Керала, но продължават с проучванията си. Златка Димитрова добави, че са успели да разкрият и кой е авторът на две от миниатюрите от края на XVIII век – художник от Кангра. Това вече е потвърдено от колегите от град Чандигарх. Обикновено такива миниатюри са колективно творчество, но когато за някоя от тях се намери информация кой точно я е рисувал, наистина става дума за успех.

Като продължение на политиката на Квадрат 500 да запознава с експонатите си и хората с увреждания, една от миниатюрите е копирана релефно така, че да може рисунката да се усети чрез докосване. До нея има обяснителен текст, отпечатан с Брайловата азбука.

След откриването на изложбата, поканените гости имаха възможността да се насладят на танцовото изпълнение на живеещата в Делхи българска индоложка доц. д-р Биляна Първанова-Мюлер. Встъпителни думи преди пърформанса произнесоха Яра Бубнова, директор на Националната галерия, и двете кураторки на изложбата. Създателят на сдружението „Изкуство в действие“ проф. Орлин Дворянов сподели как в началото на прехода към тази наша организация за съвременно изкуство се обърнал институт в град Чандигарх с предложение да се изпратят там нейни представители за обучение по древноиндийски танци. Две българки, сред които и Биляна Първанова (която е учила пантомима при Вельо Горанов), отишли там и се обучавали в продължение на три години. След това индоложката завършила семиотика в Техническия университет в Берлин, но продължила да изучава древноиндийските танци и да прави пърформанси на тяхна основа.

Спектакълът, който тя изнесе в атриума на последния етаж на Квадрат 500, бе продължение на нейните творчески търсения. Названието му „Силсилаа“ означава „нишка“, което символизира непрекъснатото предаване на познанието от учителя на ученика (т. нар. гуру шишя парампара). Спектакълът на Биляна Първанова-Мюлер включваше две танцово-пантомимни изпълнения в стила на класическия индийски танц „Катхак“. „Песен за Кришна“ и „Тараана“ бяха по текст, музика и хореография на нейния учител Пандит Бирджу Махарадж, който за съжаление починал м. г.

Облечена в красив индийски костюм, Биляна се рееше над сцената, като описваше с ръцете си характерни жестове и потропваше с крака с надянати на глезените нанизи от звънчета. Впоследствие тя обясни някои характерни детайли за традиционния индийски танц.

Крайчетата на пръстите на танцьорките и дланите им са боядисани с къна, защото всяко движение, което правят с тях, има символично значение и отдалече трябва да се забелязва от зрителите. Много грациозно българката, навлязла дълбоко в индийската култура, изобрази с ръката си символа за птица (снимката вдясно).

Публиката, която бе препълнила залата, посрещна впечатляващото изпълнение с бурни аплодисменти. Сред присъстващите бяха гост-лекторът в специалност „Индология“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. Анандвардхан Шарм и съпругата му, д-р Уша Шарма. Двамата сърдечно поздравиха доц. д-р Биляна Първанова след изпълнението й (снимката вляво). на събитието срещнахме и д-р Мона Каушик, фолклорист, културолог, писател и преподавател в катедра „Класически изток“ на Софийския университет, председател е на фондация „Девъм“ – индийско-българско общество за изкуство и култура (снимката вдясно).

Видеоклеп от танца на Биляна Първанова-Мюлер може да видите тук.

Изложбата „Бог Кришна“ може да бъде видяна до 16 октомври 2022 г.

Още са бъбитието – на страницата на Sofia Art Galleries

Подробен фоторепортаж от събитието може да видите тук.

Гергина и Владимир Дворецки

Източник: www.evropaworld.eu