Солисти на Софийската филхармония представят Моцарт
На 11 февруари в зала „България“ Мартин Пантелеев ще дирижира втория концерт от цикъла „Солистите на Софийската филхармония“. Програмата, посветена на Моцарт, включва: Симфония №1, Концерт за флейта, арфа и оркестър и Коронационна меса, представени от Кремена Ачева – флейта, Весела Тричкова – арфа, Елена Механджийска – сопран, Росица Павлова-Инджева – мецосопран, Михаил Михайлов – тенор и Пламен Бейков – бас. С участието на Националния филхармоничен хор с диригент Славил Димитров.
Билети на касата на зала България и в партньорските мрежи на epay, ticketsbg и eventim.
Линк към събитието във фейсбук: https://www.facebook.com/events/349297298862104/
Линк към събитието в сайта: https://sofiaphilharmonic.com/event/
Биографии на артистите
Като продължение на семейните традиции МАРТИН ПАНТЕЛЕЕВ първоначално учи цигулка. Завършва класа по цигулка на Ангелина Атанасова в музикалното училище в София (1995) и се дипломира в Националната музикална академия. Още като ученик е концертмайстор на Младежката филхармония „Пионер” под диригентството на Влади Симеонов и участва в нейните турнета в европейските страни (1985-1989). Завършва майсторските класове по цигулка на Ифра Нийман в Майнц и Лондон (1994) и на Захар Брон в Хамбург (1998).
Лауреат е на втора награда на конкурс за камерна музика „Йоханес Брамс” в София (1993); първа награда на конкурс за изпълнение на произведение от Бела Барток в София (1994); втора награда за композиция на Международния конкурс „Земята и хората” за поема за соло цигулка (1995). Последната пиеса се изпълнява в Съединените щати и Германия (1996).
През 1998 след конкурс заема мястото на концертмайстор, а година след това – и на втори диригент на Международния оркестър „Филхармония на нациите”, ръководена от Юстус Франц. С този оркестър концертира в Съединените щати, Китай, Русия и Германия.
Като солист участва с Концертите на Макс Брух и Ян Сибелиус на фестивали в Германия (2001), по повод на които в. Frankfurter Allgemeine Zeitung коментира: “Пантелеев доказа световна класа!”. През септември 2003 като солист на „Камерата Залцбург” заедно с Дерек Хан и Марио Брунело изпълнява Тройния концерт на Бетовен на Международния фестивал „Дж. Енеску” в Букурещ.
През 2002 основава фестивала „Камерни музикални дни” в Барт, Германия.
Сред диригентските му изяви са концертите в Съединените щати, Китай и Хонконг с „Филхармония на нациите” (2002). По покана на Президента на Германия Йоханес Рау (2004) концертира в Бетовенхале в Бон с „Музика Арт оркестър”.
От композиторското му творчество са изпълнявани „Епизоди” за симфоничен оркестър в Берлин, Хамбург, Франкфурт, за които е номиниран за културната награда „Давидоф” (1998); Първата му симфония, посветена на жертвите от войната в Косово, е дирижирана в Германия (1999). Запис на тази симфония е реализиран в Българското национално радио (2003). Симфоничната му поема „Две” е изпълнена премиерно в Бад Вьорисхофен, Германия, като документалният запис е издаден и на компактдиск (2000); в същия град прозвучава Третата му симфония (2003). Премиерата на Концерта му за ударни и оркестър се осъществява в Пекин (октомври 2001) с Пекинския симфоничен оркестър. За композиторското си творчество получава наградата “Златно петолиние” на Министерството на Културата и на Съюза на българските композитори през 2005.
През 2006 подписва тригодишен договор със Софийската филхармония за участия като гост-диригент. През 2011 г. дирижира турне на Филхармония Кейптаун, първо на африкански оркестър в САЩ, а през 2012 става главен гост-диригент на този ансамбъл. Работи с оркестри като Кралската филхармония в Лондон, Берлинските симфоници, Концертгебау камерен оркестър Амстердам, Английския камерен оркестър, Националния симфоничен оркестър на Буенос Айрес, Румънския национален радиооркестър, Мексиканска филхармония Халиско Гуадалахара, Симфоничния оркестър на гр. Шенжен, Китай и много други. Дебютира в Канада и Малайзия.
През 2012 Пантелеев е удостоен със „Златна муза“, през 2013 получава награда за активна творческа дейност на Българското национално радио, а през 2014 Столична община го награждава със специалната награда „София“.
КРЕМЕНА АЧЕВА започва изявите си още 12-годишна на сцените на културните ни центрове във Виена, Прага и Братислава. Завършва Музикалното училище в Русе и Музикалната академия в София със специалност флейта при Георги Спасов. Като ученичка участва в концерти на Международния фестивал „Мартенски музикални дни” и като солистка на Младежки оркестър. Свири в Световния младежки оркестър „Jeunesses Musicales“ в Швеция, Холандия, Дания и Германия (1989-1991).
Участва в майсторските курсове на Ален Марион и Орел Николе във Франция (1991) и на Андраш Адорян в България и Германия.
През 1983 получава първа награда на Националния конкурс за духови инструменти в Търговище и първа награда на Музикалното училище в Русе за изпълнение на българска пиеса; през май 1998 – първа награда на Осмия международен конкурс за камерна музика в Солун в категорията флейта и пиано. Наградена е с „Кристална лира” на Съюза на българските музикални и танцови дейци (1998). През 1992 става финалист и носител на наградата на публиката на Международния конкурс за флейта „Jeunesse musicales” в Белград.
Концертира като солист на Нов симфоничен оркестър, Симфониета „София“, Камерен оркестър „Софийски солисти”, Ансамбъл „Оркестрал”, Софийска филхармония. От 1993 участва във “Festival Orchestra di Sofia” в Академия Киджана в Сиена. От 1995 е флейтист-водач в Софийската филхармония. През 1996 след селекция взима участие в Международния фестивал „Пражка пролет”.
Осъществява концертно турне в Япония с пианитската Ана-Мария Дафова (1999). През 2001 свири на концерт със знаменития обоист Давид Валтер на Европейския музикален фестивал (2001). Свири по покана с диригента Шунго Морияма, като солист на Камерния оркестър на Осака и в соловите си рецитали в Осака, Окаяма и Нара.
От 2006 преподава флейта в Националното музикално училище в София. Води майсторски клас по флейта в Дубровник (2006).
Регистрира записи за Българското национално радио и за компактдискове.
Възпитаник на Националната музикална академия в класа на Малина Христова, ВЕСЕЛА ТРИЧКОВА е арфистка с дългогодишна концертна дейност като солов и ансамблов изпълнител. Като студентка печели конкурс за участие в сесиите на международния младежки оркестър „Jeunesse Musicale” в Швеция и Германия.
От 2000 г. свири соло-арфа в Софийската филхармония. Има записи като солист и в състава на различни оркестри – Софийска филхармония, Симфоничния оркестър на националното радио, Македонската и Белградската филхармонии, Държавния оркестър на гр. Солун.
Репертоарът й обхваща всички стилове и епохи, а концертната й дейност включва изяви на наши и международни сцени, сред които Лондон, Йерусалим, Париж, Москва, Сеул. През март 2018 г. ѝ предстои концерт по покана на Българския културен институт в Париж в рамките на международния фестивал „Paris Music“.
От 2017 г. Весела Тричкова е преподавател по арфа в Националното музикално училище „Л. Пипков“.
ЕЛЕНА МЕХАНДЖИЙСКА изпълнява сопрановите партии във вокално-солистичната формация Bella-Voce, номинирана за наградата „Музикант на годината“ за 2016 г.
Механджийска завършва класическо пеене в Югозападния университет и специализира при проф. Тродоре Кореси. През 2010 дебютира на сцената на Софийската опера. Изнася концерти в „Пигмалион театър“ във Виена. Гостува като солист в Русенската опера. Изявява се в кантатно-ораториалния жанр, в камерни произведения и мюзикли. Има записи за Националното радио.
РОСИЦА ПАВЛОВА-ИНДЖЕВА, мецосопран, завършва Музикалната академия „Панчо Владигеров” (2000) в класа на Ирена Бръмбарова и специализира в Академията „Борис Христов” в Рим под ръководството на Анита Черкуети (2001). Печели награди и отличия от конкурсите „Георги Златев-Черкин” (1997), „Светослав Обретенов” (1998) и „Христо Бръмбаров” (2001).
На сцената на Софийската опера дебютира в ролята на Хензел („Хензел и Гретел” от Хумпердинк) през 1998. Оттогава пресъздава образите на Керубино („Сватбата на Фигаро”), Зибел („Фауст”), Дороти („Магьосникът от Оз”) , Пинокио от едноименната опера на Ал. Йосифов, Стефано („Ромео и Жулиета“ на Гуно), Дорабела („Така правят всички” от Моцарт) и др. Изнася камерни концерти; участва като солистка в концерти на Ансамбъл за електроакустична музика (2000), Биг-бенда на Националното радио (концерт и запис, 2002), Софийската филхармония (2003), като изпълнител в ораториални творби: Оратория „Моление” от Н. Андреев (2003), Реквием от Моцарт (2004). Гостува на Международния фестивал „Софийски музикални седмици” с концертно изпълнение на операта „Амадиджи ди Гаула” от Хендел (2003). Има записи със Симфоничния оркестър на Националното радио. От 2013 пеe в състава на Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“, а през 2014 е съинициатор на дамската вокална формация „Bella voce“, специализирана в изпълнението на солови и ансамблови камерни произведения.
МИХАИЛ МИХАЙЛОВ дебютира на оперната сцена едва 22-годишен и то в ролята на граф Алмавива в „Севилският бръснар“ от Росини. След дипломирането си в Музикалната академия в София, той продължава да се представя с роли от лиричния теноров репертоар. Пее във всички театри в България, а също така и в Македонската опера в Скопие, множество оперни театри в Швейцария, Италия и Румъния.
В последните години тенорът е поканен на различни фестивали в Германия като „Klassik auf der Burg”, Herrenchiemsee Festspiele и „Klassik am See”. Изнася концерти с участието на Кралския филхармоничен оркестър в Лондон и Мюнхенсеки симфоничен оркестър.
През юли 2017 г. Михаил Михайлов става един от 20-те млади оперни певци, достигнали полуфиналите на конкурса на Пласидо Доминго „Опералиа“.
ПЛАМЕН БЕЙКОВ завършва оперно пеене в Кралския колеж за музика в Лондон и специализира при Борис Христов в Рим. От есента на 2016 специализира музикално-сценична режисура в Музилканата академия „П. Владигеров“ в класа на Виолета Горчева. Повече от десет сезона той е солист на Държавната опера в Русе. Като концертен и кантатно-ораториален изпълнител се изявява на най-авторитетните музикални подиуми в Испания и Русия: Auditorio Nacional – Мадрид, Palau de la Musica Catalana и Teatro Liceu – Барселона, зала „Чайковски”, Международния дом на музиката – Москва и Камерната зала на Московската консерватория „П. И. Чайковски”, Голямата филхармонична зала в Санкт-Петербург, а в началото на 2017 и във Филхармоничната зала в Осака, Япония. През 2016 и 2017 на сцената на Държавна опера – Русе Бейков дебютира като режисьор на монооперата „Човешкият глас“ от Франсис Пуленк, осъществява втората си постановка – комичната опера-интермецо от Джовани Батиста Перголези „Учителят по музика“ и световната премиера на едноактната опера „Пламъци в платната на нощта“ от гръцкия композитор Гиоргос Минас, реализирана като продукция на Държавна опера – Стара Загора.
Източник: Софийска филхармония