Фотографска изложба „Младият Кертес, младите унгарци“

Публикувано:
18:57ч / 22.06.2016г
Брой прочитания:
532
Брой коментари:
0

В Месеца на фотографията в Унгарския културен институт в София може да видите фотоизложбата „Младият Кертес, младите унгарци“. При откриването й г-жа Дьорди Димитров, директор на института, беше поканила Надежда Павлова, главен координатор на Месеца на фотографията в София, да представи един от значимите унгарски фотографи, както и творбите на още 12 съвременни унгарски майстори на фотографското изкуство.

Пътуващата изложба, озаглавена Младият Кертес, младите унгарци”, се ражда по инициатива на двама гръцки куратора, Йоана Васдеки и Джеф Вандерпул, и тръгва на европейската си обиколка от атинската галерия „Long Room” през 2013 година. Целта на подбора е да се представи началото на творческата кариера на световноизвестния фотограф Андре Кертес редом с творбите на младата генерация, като по този начин се покаже миналото и настоящето на унгарската фотография в едно и също време и пространство.

Андре Кертес (с рождено име Андор Кертес) е роден в Будапеща през 1894 г. Купува първия си фотоапарат и прави първата си снимка, докато работи като чиновник на фондовата борса в Будапеща през 1912 г. След години на любителска фотография в родната си Унгария, той се премества в Париж през 1925 г. и започва кариерата си като фотограф на свободна практика. Там младият преселник, говорещ малко френски, снима по улиците, учудвайки се, наблюдавайки и развивайки своя интимен подход към създаването на изображения. Също така се запознава и започва да фотографира други артисти, включително Брасай, Шагал и членове на Дада-движението. Един от тях го кръщава „Братът с Виждащото око“, като препратка към средновековен манастир, в който всички монаси били слепи с изключение на един.

От 1933 до 1936 Кертес публикува три книги със собствените си фотографии. Емигрира в САЩ през 1936 г. със съпругата си, за да избягат от нарастващото напрежение в Европа, което води до Втората световна война. Той се установява в Ню Йорк, където печели прехраната си, като снима архитектура и интериори за списания като „Къща и Градина“. Въпреки това, неговият персонален фотографски стил не се вписва добре в праволинейната модна фотография, която американската публика и списания очакват. Той продължава да показва своите работи по най-добрия възможен начин, но репутацията му бавно залязва и той се разочарова.

През 1964 г. Кертес прави самостоятелна изложба в Музея за модерно изкуство, която е много успешна и повишава неговата репутация и подновява кариерата му. Той улавя настроенията на времето и става нещо като старейшина на фотографите от края на шестдесетте и началото на седемдесетте години.

По средата на седемдесетте години той показва свои работи в галерии по цял свят. Продължава да работи много успешно и експериментира с Полароид през последните години от живота си.

Кертес понастоящем е признат като един от основоположниците на фотожурналистиката.

(Надежда Павлова)

Колекцията на Кертес, представена на изложбата в Унгарския културен институт в София, включва рядко показвани ранни произведения (1910-1924), заснети предимно в Унгария. Някои от тях ни пренасят във времето на Първата световна война. Съвременните участници в изложбата, които доразвиват идеите на Кертес във фотографията, са: Габор де Фиала, Беа Коложи, Марк Мартинко, Силвия Мучи, Томаш Опиц, Мариан Рапи, Балаж Шпренц, Петер Шаркьози, Габор Шиорети, Сами, Адам Урбан, Аги Ведреш. Те са творци от организацията за съвременно фотоизкуство „RANDOM”. Философията на „RANDOM” e представянето на многообразието на съвременните трендове, на различните стилове на фотографията, което може да даде панорамна картина на съвременното унгарско фотоизкуство.

Изложбата се реализира с подкрепата на Съюза на унгарските фотографи и ще продължи до 30 юни.

Още снимки от изложбата може да видите на страницата на фондация „Европа и светът“ във Фейсбук.

 

Източник: Унгарски културен институт в София