„Киномания“ почете 100-годишнината от рождението на Марчело Мастрояни

Публикувано:
12:14ч / 26.11.2024г
Брой прочитания:
234
Брой коментари:
0

Два филма бяха включени в V Италиански кинофестивал в рамките на „Киномания“ по повод 100-годишнината на Марчело Мастрояни тази година. Гледахме ги в един и същ ден, 23 ноември, в кино „Люмиер“. Прожекциите бяха умело програмирани една след друга така, че първо видяхме образа на актьора през погледа и в спомените на дъщеря му Киара в „Моят Марчело“ (2024 г.) на режисьора Кристоф Оноре, а след това имахме екранна среща със самия Марчело в класиката от 1961 г. „Развод по италиански“ на Пиетро Джерми.

Френско-италианската продукция „Моят Марчело“ е интригуваща с това, че изпълнителите на главните роли играят самите себе си: Киара Мастрояни, майка й Катрин Деньов, актрисата и режисьорка Никол Гарсиа, актьорите Фабрис Лукини, Стефания Сандрели, Мелвил Пупо и др. В началото филмът показва всекидневието на дъщерята на Мастрояни като актриса – фотосесия за модно издание при инсценирани екстремни обстоятелства – заливане с вода на фона на известен от туристическите справочници фонтан, прослушване за нова роля… Точно това прослушване при Никол Гарсиа е ключово за решението на Киара да влезе в образа на баща си и тази метаморфоза заляга в основата на сюжета. Коментирайки представянето й на пробните снимки, режисьорката пояснява, че повече прилича на баща си Марчело, отколкото на майка си Катрин Деньов. „Аз мислех, че съм Киара“ – горчиво произнася дъщерята на двете кинозвезди. Сравнението не поражда възторг у нея, защото обикновено човек би искал да е самият себе си, но то я предизвиква да се превърне в Марчело в буквалния смисъл на думата. Тя копира прическата, облеклото, маниерите на баща си. Настоява да я наричат с неговото име. Това предрешаване я води до забавни ситуации, от които тя невинаги се измъква успешно. Например, съгласява се да участва в италианско телевизионно състезание между двойници на Марчело Мастрояни, в което Стефания Сандрели трябва да определи кой най-много прилича на актьора. Тя посочва безапелационно Киара, която обаче се паникьосва и бяга от студиото. Историята завършва с хепиенд: в Италия при Киара се събират всички главни герои, които недвусмислено й показват колко им е скъпа и колко държат на нея. Най-вече защото е Киара, а не копие на баща си, но като цяло филмът е едно обяснение в любов на създателите му към големия италиански актьор.  

Стефания Сандрели и Марчело Мастрояни в кадър от „Развод по италиански“

Че талантът му е истински евъргрийн се убедихме, гледайки „Развод по италиански“. В него му е поверена ролята на сицилианеца Фердинандо Чефалу, който е влюбен в доста по-младата от него Анджела (Стефания Сандрели) и иска тя да му стане съпруга, но вече е женен за Розалия. Тъй като по онова време в Италия разводите не са разрешени, единственият начин да се освободи от жена си е да я убие. Фердинадо, наричан на галено Фефе, успява много търпеливо да създаде ситуация, в която Розалия да се срещне със своя стара любов и чувството между двамата да пламне отново. Ако тя му изневери, той ще има не само правото, а задължението да накаже със смърт, според законите на честта в Сицилия. Планът на Фефе проработва. Той застрелва жена си и му е дадена лека присъда поради споменатия по-горе неписан закон на честта. След излизането от затвора е посрещнат като герой от съгражданите си и се жени за любимата си. Краят на филма обаче показва, че може би по отношение на самия Фефе след време ще бъде приложен вариант на „развод по италиански“.

Признаваме, че с известно безпокойство очаквахме да видим отново тази черна комедия, създадена преди повече от 60 години, тъй като играта на някогашните кинозвезди в наши дни може да ни се стори старомодна. Безпокойството ни бързо си разсея, защото Марчело Мастрояни е изключително органичен в ролята си. Никакво преиграване, невероятен комичен талант, който показва, че актьорът може да влиза не само в образа на романтичен любовник.

Допълнителен бонус за зрителите на „Киномания“ беше гостуването на актрисата Стефания Сандрели, която се срещна с публиката между двете прожекции и разказа спомени от съвместни участия с Марчело Мастрояни в различни филми.  

Гергина и Владимир Дворецки

Още по темата на сайта ни:

Темата за музиката – акцент на „Киномания“ 2024

Източник: www.evropaworld.eu