Символът на свободата „Canto general“ на Неруда ще звучи под Акропола

Публикувано:
15:50ч / 03.07.2022г
Брой прочитания:
266
Брой коментари:
0

Юлската програма на Атинския и Епидавърски фестивал ще започне с летящ старт. На 4 юли в Одеона на Ирод Атически, под сянката на Партенона, ще бъде изнесен концерт, отдаващ почит за Микис Теодоракис. По стихове от поемата „Всеобща песен“ (оригиналното заглавие на испански на поемата Canto General е запазено в превода й на гръцки) на чилийския поет нобелист Пабло Неруда, чиято поезия на български е претворена блестящо от Александър Муратов и Атанас Далчев в издание от 1976 г., с илюстратор на корицата Румен Скорчев.

На състоялата се на 23 юни пресконференция присъстващата по покана на художествената директорка на Атинския фестивал Катерина Евангелату Мария Фарандури сподели, че разказът й ще отведе публиката към незабравимото десетилетие на 70-те години.

Значимата изпълнителка, свързала името си с това на световноизвестния композитор, влезе в диалог с Евангелату, популярна, а може да се каже и „потомствена“ режисьорка, дъщеря на един от оставилите най-трайна диря гръцки театрали, основателя на трупата „Амфитеатро“ Спирос Евангелатос. В разговора с Фарандури Евангелату открои основните акценти от предстоящото музикално събитие.

На снимките вляво и вдясно: Певицата Мария Фарандури и директорката на Атинския-Епидавърски фестивал Катерина Евангелату

В обичания от атиняни римски одеон на открито (покривът от кедрово дърво на някога закритата сцена за музикални изпълнения отдавна не съществува) „жрицата“ на Теодоракис ще бъде на сцената заедно с изключителния баритон Тасис Христоянопулос, под диригентската палка на маестро Милтос Логиадис. Изпълнявала най-емблематичните произведения на Теодоракис по всички краища на света, Фарандури е свързала нерушимо артистичния си път с музикалния гений, отлетял миналата година към звездите, към които отдавна принадлежи. Чрез гласа й световната публика опознава музиката композирана от него по стихове и проза на едни от най-значимите съвременни гръцки поети и литератори като двамата нобелисти Йоргос Сеферис (за 1963 г.) – „Роман“ и др. и Одисеас Елитис (за 1979-та) по поемата му „Достойно ест“), „Епитафий“/“Надгробно ридание“ на Янис Рицос, ораторията „Маутхаузен“ по едноименното произведение на най-известния гръцки драматург Яковос Камбанелис (2022 е обявена от гръцкото министерство на културата за година посветена на творчеството му тъй като се навършват 100-години от рождението му) и др.

В първата част на концерта, в знак на почит към националния композитор на Гърция, ще бъдат изпълнени части от емблематичната оратория „Всеобща песен“ по стихове на Пабло Неруда, изпети от Фарандури и Петрос Пандис. Двамата са неговите първи изпълнители, гастролирали на най-реномираните световни сцени, благодарение на които музикалното произведение е обикнато от хиляди почитатели. Публиката в Иродио ще го преоткрие в автентична оркестрация на 15-членен музикален ансамбъл и два хора (хорът на Гръцкото национално радио и телевизия ЕРТ и този на Атинската община), а във втората част на концерта Фарандури и Христоянопулос, все така под диригентството на Милтос Логиадис и оркестрацията на пианиста Ахилеас Уастор, ще изпълнят любими песни, с които не едно поколение гърци са се влюбвали, мечтали, борили са се за един по-добър свят, музика, белязала с дълбоки вълнения повече от половин век гръцка история.

Историята зад емблематичното „Канто Хенерал

По време на концерта Фарандури ще върне назад лентата на времето, към „началото на 70-те години, когато по покана на „новоизбрания тогава първи президент марксист на Чили“ Салвадор Алиенде, тогава намиращият се все още в изгнание в Париж Теодоракис посещава Чили. Това пътуване „дълбоко очарова гръцкия композитор, буквално го омайва“. Дотам че завръщайки се в Париж той веднага се захваща да напише музика по творчеството на отличения с Нобелова награда чилийски поет Пабло Неруда.

Теодоракис и Неруда, по онова време посланик на Чили във френската столица, работят заедно по подбора на стиховете от огромната по обем „Canto General“, към които ще бъде композирана музика. Смятан от мнозина за „библия“ на латиноамериканските народи, в последна сметка в музикалното произведение „Канто Хенереал“ са включени дванайсет стихотворения-песни. „Неруда идваше репетициите ни в парижкото студио“, спомня си Фарандури. „Теодоракис харесваше музикалното звучене на испанския език и затова го запазихме при изпълнението. Неруда идваше и поправяше произношението ни. Идеята беше, година по-късно – през 1973-та да изнесем голям концерт в Чили. Но събитията ни изпревариха: убийството на Алиенде, диктатурата на Пиночет, съвпадащи със смъртта на Неруда – по неизяснени причини – приблизително по същото време. В последна сметка концертът бе изнесен за пръв път през 1974 г., в Гърция – след падането на управлявалата страната седем години хунта, на препълнения стадион „Караискакис“ в Атина, като бе посветен на угнетено Чили. Каква ирония! Когато започнахме репетициите, намерението ни бе концертът да прозвучи в свободно Чили и да го посветим на скованата в политическия „гипс“ на режима на полковниците Гърция“.

Музиката по Canto General обхваща дванайсет плюс едно стихотворения. Последното от тях, тринайсетото – със заглавие „Реквием“– е написано от Микис Теодоракис непосредствено след смъртта на Неруда, обяснява Мария Фарандури. На дългоочаквания концерт на 4 юли ще бъдат представени шестте основни песни от забележителното музикално произведение. „Винаги се вълнувам, когато го пея“, казва тя, споделяйки че е много радостна от участието си в „трудното“ – колкото и добре да й е познато – музикално произведение заедно с баритона с международна известност Тасис Христоянопулос и маестро Логиадис. В края на пресконференцията известната изпълнителка отправи пожелание за предстоящия концерт: „По-възрастните отново да се развълнуват от тази музика, а младите да открият един неостаряващ Микис».

На свой ред художествената директорка на Атинския-Епидавърски фестивал Катерина Евангелату подчерта на пресконференцията, че „фестивалът е длъжен да отправя такива жестове и да допринася за култивирането на културното знание и вкусове на гръцката публика“.

“    “    „

Легендарната оратория „Канто хенерал“, историческа среща между величавата поезия на чилийския поет-нобелист Пабло Неруда и музиката на големия гръцки композитор Микис Теодоракис, е звучала в Одеона на Ирод Атически точно преди десет години – през 2012-та. И тогава е включена в музикалната програма на Атинския фестивал, на същата сцена под скалата на Акропола звучат автентичните изпълнения ораторията от Фарандури и Пандис. Изпълнените части от ораторията са: Algunas Bestias, Voy a Vivir, Los Libertadores, A mi Partido, Lautaro, La United Fruit Co., Amor America, Sandino, Vegetaciones, America Insurrecta. Отново в съпровод на хоровете на ЕРТ и на този на Атинската община, но под диригентството на маестро Лукас Каритинос.

Преводът на гръцки на поетичното произведение на Неруда е на Данаи Стратигопулу, а стиховете са четени от актьора Тасос Нусиас. Тогавашната продукция е на Атинската концертна зала Мегаро мусикис.

Ораторията е композирана от Теодоракис в Париж през 1972 г. Година по-късно, през 1973 г. произведението е трябвало да бъде представено в Чили на концерт посветен на борбата на гръцкия народ срещу диктатурата, управлявала страната от 1967 до 1974 г., в присъствието на Салвадор Алиенде и Пабло Неруда. Концертът никога не се състоява, превратът на Пиночет потапя Чили в кръв и терор, Неруда си отива от живота, а музикалната оратория започва да звучи с огромен успех в различни страни по света, включително във вече свободна от гнета на полковниците Гърция, за пръв път през 1975 г., на концерти в памет на Алиенде, Неруда и борещия се чилийски народ, влезли в летописа на музикалната и политическата история.

Крайъгълен камък в творчеството на Теодоракис като композитор, „Канто Хенерал“/„Всеобща песен“ се състои 13 части и е написано за двама изпълнители солисти, смесен хор и петнайсетчленен оркестър (2 пиана, 3 флейти, 3 китари, контрабас и шест ударни). Ораторията сплавява по съзидателен начин елементи от латиноамериканската и испанска музикална традиция с гръцки музикални акценти и звучене. Химн за свободата на народите и за мира, „Канто Хенерал“ увлича милиони слушатели с автентичността и патоса си. Теодоракис откроява по съкрушителен начин величавостта на поезията на Неруда, като запазва автентичната форма на испанския текст и успява да предаде посланието, любовта на чилийския творец-нобелист към свободата, към неговото отечество и към угнетения му народ, заличавайки границите с оръжие силата на изкуството.

„Луда география“ – така нарича Чили поетът с Нобелова награда Пабло Неруда! Там, където свършва Земята – така го определят коренните му жители от индианското племе Мапуче! Епична поема посветена на Латинска Америка и Чили – брулената от ветрове дълга и тясна ивица земя притисната между белоснежните върхове на Андите и Тихия океан, която се простира по протяжение на тихоокеанското крайбрежие на 4300 км. От пустинята Атакама и находищата на селитрата, през Чунгара, най-високопланинското езеро в света (4517 м.), вулканичните кратери и горите до ледниците на суровата патагонска природа и протока Дрейк, чак до отдалечения на хиляди мили от континенталната суша Великденски остров.

Вдъхновен от гениално дарование на твореца на световния литературен авангард Неруда, Теодоракис оставя отпечатък върху следващите поколения с това свое музикално произведение, което не е престанало да бъде драматично актуално и днес.

Цените на билетите за концерта варират между 55, 35 и 25 евро . За хора с увреждания- 5 евро. Горен балкон – 20, 17, 15, 12 – студентски билет. Пенсионерски 65+/ членове на творчески асоциации – съответно 13, 12 и 10 евро. Безработни и учащи се в художествени ВУЗ-ове -5 евро.

За купуване на билети: aefestival.gr, viva.gr & public.gr

Информация за билети: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/

Здравка Михайлова, Атина

Сродни публикации на сайта ни:

„Камбаните на Исла Негра“ от Пенка Караиванова

Произведението на Микис Теодоракис по стихове на Пабло Неруда може да чуете тук:

Източник: www.evropaworld.eu