Вълшебството на оперетата и цимбала трогнаха публиката в НДК

Публикувано:
14:55ч / 29.12.2024г
Брой прочитания:
460
Брой коментари:
1

За пореден път имах удоволствието да гледам Новогодишната оперетна гала на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ в НДК на рождения си ден (28 декември). Тази година удоволствието бе двойно, защото традиционният бляскав спектакъл бе допълнен с виртуозното изпълнение на световно известния унгарски цимбалист Карой Вадас, който покори публиката с майсторството си.

Зала 1 на НДК, където на 28 декември традиционно се провежда Новогодишната оперетна гала на Националния музикален театър, отново бе изпълнена с любители на оперетата. За втора поредна година тя бе включена в програмата на престижния Новогодишен музикален фестивал на НДК. Но участието на специалния гост Карой Вадас, гастролирал на много световни сцени, бе дало импулс на създателите на концерт-спектакъла да заложат в основата му традиционния унгарски чардаш с фокус върху цимбала, който е носител на тази музикална традиция. В тазгодишната програма на оперетната гала бяха включени арии, дуети, ансамбли, хорове и балетни платна на някои от най-известните и обичани австро-унгарски композитори, създали музика за този струнен инструмент, който не е звучал от десетилетия на българска сцена.

Концертът-спектакъл с диригент Юли Дамянов започна с увертюрата към оперетата „Леката кавалерия“ на Франц фон Супе. Последваха няколко популярни пиеси от „Прилепът“ на Йохан Щраус-син. Тази оперета бе в центъра на „Новогодишния оперетен бал при принц Орловски“, на който се насладихме в НДК на 28 декември 2022 г. И сега отново ни зарадваха любимите ни изпълнители Теменужка Трифонова и Денко Проданов, които пяха заедно с талантливите си колеги Александър Панайотов, Зорница Дамянова, Олга Михайлова-Динова и Богомил Спиров, както и с фантастичния хор на Националния музикален театър. В програмата бяха включени и два откъса от друга популярна оперета – „Виенска кръв“. Първо чухме дует на граф и графиня Цедлау в изпълнение на Добрина Икономова и Марчо Апостолов, а след това сцената бе превзета от „Марша на контесите“ – дамският хор и прекрасните балерини на Националния музикален театър, които все повече ни изумяват с нарастващия си професионализъм и майсторство.

След като седмина от солистите на Оперетата обраха овациите на публиката със своята интерпретация на марш-септет от „Веселата вдовица“ на Франц Лехар, на сцената излезе директорката на Националния музикален театър Еделина Кънева, за да представи специалния гост на концерт-спектакъла.

Карой Вадас Снимка: НДК

Карой Вадас, наричан от приятелите си Манци, е известен със своето майсторство и в родината си, и в много страни по света. Сега той показа какво може един унгарски цимбалист и пред публиката в НДК. Отначало Вадас изпълни с оркестров съпровод „Цигански напеви“ от Сарасате и прочутия „Чардаш“ на Монти, като палките в ръцете му направо танцуваха, удряйки струните. И след тази невероятна солова изява Манци остана в дясната част на сцената, като от време на време акомпанираше на вокалните изяви на солистите и хора на Националния музикален театър. Най-силно впечатление ми направи това артистично взаимодействие при изпълнението на откъси от рядко изпълняваната оперета „Циганска любов“ от Франц Лехар. Вълшебните звуци на цимбала допълваха дълбоките чувства, които изразяваха с проникновените си гласове Стефани Кръстева, Пеньо Пирозов, Христо Сарафов, Еделина Кънева, Добрина Икономова и Олга Михайлова-Динова. Ръцете на Манци не  скучаеха и при други хорови изпълнения от популярни оперети като „Веселата вдовица“, „Графиня Марица“ и „Царицата на чардаша“.

Друг връх на концерта-спектакъл, според мен, бе арията на Стария Рац от едноименното произведение на Имре Калман. Тя бе изпълнена от ветерана на Оперетата Христо Сарафов, който сякаш вложи в нея душата си. Поразителният ефект сред публиката бе подсилен от свръхточния акомпанимент на цимбала на Карой Вадас, който съпреживяваше емоциите на героя. Аудиторията се разчувства и от изпълнението на „Ех, майко, майчице“ от „Царицата на чардаша“, в което се включиха всички солисти. А след серия от потпури, хорови и балетни номера, концертът-спектакъл завърши с „Радецки марш“ на Йохан Щраус-баща, на фона на който изпълнителите се покланяха пред публиката, а част от тях дефилираха пред сцената. Публиката възторжено ги аплодираше, изправена на крака.

Снимка: Гергина Дворецка

След това кратко представяне на „Вълшебните струни на цимбала“, който дълго ще помня, редно е да спомена с добро и останалите му създатели – постановчиците и хореографите Татяна Янева и Йоанна Стоянова, сценографите Николай Николов и Иван Токаджиев, хормайсторът Людмил Горчев и концертмайсторът Мария Кирова. Иска ми са да споделя още нещо, което ми е правило впечатление и друг път: решението на директорката на Националния музикален театър Еделина Кънева да се ангажира с изпълнението на редица солови и хорови партии, което тя извърши перфектно. Хубаво е, когато един талантлив човек не се занимава само с административни задачи, а продължава творческите си изяви.

Не мога обаче да не отбележа, че, както и преди две години, „Фантомът на НДК“ отново си правеше шеги с техниката. В началото на спектакъла често се чуваше пукот от микрофоните на изпълнителите, а от време на време се случваха и гафове с осветлението.

Но като цяло впечатленията ми от симбиозата между оперетата и цимбала са повече от отлични. Едно вълшебство, точно каквото ни е необходимо между Коледа и Нова година!     

Текст: Владимир Дворецки

Кратък фоторепортаж от финалните аплодисменти може да видите тук

Източник: www.evropaworld.eu